Inzicht in bandenspanningscontrolesystemen: Nieuwe regelgeving voor vrachtwagens vanaf 2024
Bridgestone Team  | 5 min. leestijd
Hoe gaat de regelgeving van 2024 inzake bandenspanningscontrolesystemen van invloed zijn op uw wagenparkactiviteiten?

Vanaf 7 juli 2024 moeten alle nieuwe vrachtwagens, inclusief vrachtwagens, trailers, bussen en touringcars die in het VK en de EU worden verkocht, worden uitgerust met een bandenspanningscontrolesysteem. In dit artikel wordt besproken wat een bandenspanningscontrolesysteem is, wat het belang ervan voor uw bedrijf is en welke acties u moet ondernemen om aan de regels te blijven voldoen.
 

Wat is een bandenspanningscontrolesysteem?

Een bandenspanningscontrolesysteem is een systeem dat op voertuigen is gemonteerd om de bandenspanning te evalueren of eventuele drukschommelingen te detecteren. Die informatie wordt vervolgens  onderweg aan de bestuurder doorgegeven. Het biedt realtime gegevens, waardoor tijdige corrigerende maatregelen mogelijk zijn die de veiligheid en voertuigprestaties verbeteren.  De regelgeving van de EU inzake bandenspanningscontrolesystemen voor bedrijfsvoertuigen markeert een belangrijke vooruitgang in de verkeersveiligheid, verlengt de levensduur van banden, vermindert het brandstofverbruik en minimaliseert de impact op het milieu.

Waarom zijn bandenspanningscontrolesystemen belangrijk voor uw bedrijf?

Het handhaven van de juiste bandenspanning is cruciaal voor bedrijven die afhankelijk van vrachtwagens zijn. Onjuiste bandenspanning kan verschillende problemen veroorzaken, waaronder een verhoogd brandstofverbruik, versnelde bandenslijtage en het risico op bandenuitbarstingen, wat kan leiden tot kostbare stilstand en ongevallen. Het implementeren van bandenspanningscontrolesystemen kan deze risico's helpen beperken door ervoor te zorgen dat banden te allen tijde goed worden opgeblazen.

Bridgestone-onderzoek uitgevoerd in Europa met meer dan 90 wagenparken toonde aan dat: 

90%

van de wagenparken controleert regelmatig hun banden, maar velen hebben een hekel aan handmatige inspecties1

30%

van de pechgevallen wordt veroorzaakt door een te lage bandenspanning

+2.5%

brandstofverlies kan optreden wanneer de bandenspanning 20% te laag is

20%

van de bedrijfswagenbanden op de weg heeft een aanzienlijk te lage bandenspanning

1 Bron: Bron: Bridgestone-onderzoek met +90 vloten in Europa in 2020 | Relatief aandeel wagenparken dat dit als belangrijkste reden noemt waarom ze om banden geven, met als hoogste 100%
Bron: Bridgestone (gebaseerd op een onderbandenspanning van 20%, de impact kan variëren afhankelijk van de bandenspecificaties)

Wat zijn de voordelen van bandenspanningscontrolesystemen?

Dit is hoe het ten goede komt aan vrachtwagenparken, vrachtwagendealers en de hele bedrijfswagenindustrie:

  1. Veiligheid staat voorop: Goed opgepompte banden zijn cruciaal voor veilig rijden. Het bandenspanningscontrolesysteem controleert voortdurend de bandenspanning en waarschuwt bestuurders wanneer deze onder het aanbevolen niveau komt, waardoor het risico op bandenpech wordt verminderd en een hoger veiligheidsniveau wordt gegarandeerd.
  2. Brandstofefficiëntie: Te zacht opgepompte banden verhogen de rolweerstand, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik. Het bandenspanningscontrolesysteem helpt wagenparkbeheerders de bandenspanning optimaal te houden, wat resulteert in aanzienlijke brandstofbesparingen en lagere operationele kosten.
  3. Langere levensduur van de band: Het bandenspanningscontrolesysteem voorkomt voortijdige bandenslijtage veroorzaakt door onjuiste bandenspanning. Door ervoor te zorgen dat banden binnen de specificaties van de fabrikant vallen, kunnen wagenparkbeheerders de levensduur van banden maximaliseren en de vervangingskosten verlagen.
  4. Impact op het milieu: Goed opgepompte banden dragen bij aan een lagere uitstoot van broeikasgassen. De juiste bandenspanning verbetert ook de mogelijkheid om de behuizingen van banden te herprofileren, waardoor het gebruik van grondstoffen wordt geoptimaliseerd. De nieuwe regelgevingsbepalingen van de EU inzake bandenspanningscontrolesystemen sluiten aan bij de verplichtingen op het gebied van duurzaamheid en schoner vervoer.
Wat moet ik als wagenparkbeheerder nu doen?

Bestaande vrachtwagens zonder bandenspanningscontrolesysteem hoeven er volgens de huidige regelgeving niet aan te voldoen. Het nieuwe mandaat inzake bandenspanningscontrolesystemen is slechts van toepassing op nieuwe voertuigen die vanaf 7 juli 2024 binnen de EU worden verkocht, zonder dat bestaande voertuigen moeten worden aangepast.

Wagenparkeigenaren moeten echter rekening houden met het volgende:

  • Voordelen op gebied van veiligheid en efficiëntie: Hoewel het niet verplicht is, kan het installeren van bandenspanningscontrolesystemen op oudere vrachtwagens de veiligheid en brandstofefficiëntie aanzienlijk verbeteren.
  • Anticiperen op toekomstige regelgeving: De mogelijkheid bestaat dat toekomstige regelgeving de vereisten inzake bandenspanningscontrolesystemen uitbreidt naar oudere voertuigen, waardoor het een verstandige overweging is voor wagenparkbeheer.

Voor voertuigen die zijn uitgerust met bandenspanningscontrolesystemen, ongeacht of ze door de fabrikant zijn geïnstalleerd of een aftermarket-oplossing gebruiken, moeten wagenparkbeheerders ervoor zorgen dat ze over de juiste digitale tools beschikken om in realtime toegang te krijgen tot deze gegevens. Op die manier kunnen ze bedrijfsactiviteiten optimaliseren en de efficiëntie verbeteren.

Klaar om uw wagenparkactiviteiten naar een hoger niveau te tillen?

Ontdek onze nieuwste artikelen, deskundige inzichten en praktische tips om efficiëntie te stimuleren, veiligheid te verbeteren en duurzaamheid voor uw wagenpark te bevorderen.